Urząd Miasta i Gminy Mirsk

plac Wolności 39
59-630 Mirsk

Godziny pracy:

poniedziałek - piątek: 7.30 - 15.30

Adres skrytki e-PUAP:

/s0eka1s21o/SkrytkaESP

Adres do e-Doręczeń:

AE:PL-67041-95373-IHCIU-17

Telefon:

75 64 70 440

Kampania Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE.

Administracja

Darmowy Program PIT dostarcza firma PITax.pl Łatwe podatki w ramach projektu „Wspieraj lokalnie” prowadzonego przez Instytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych

JELENIOGÓRSKI
Orange Światłowód
w naszej gminie

We współpracy z partnerami z całej Europy Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności organizuje kampanię Safe2Eat 2025, która będzie charakteryzowała się większym zasięgiem i jeszcze lepszą komunikacją z odbiorcami. Realizowana już przez pięć lat kampania ma na celu dostarczenie konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania.  

Parma, 02.04.2025 – Po sukcesie zeszłorocznej kampanii Safe2Eat, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego krajowi partnerzy w całej Europie rozpoczynają tegoroczną edycję kampanii, charakteryzującą się jeszcze szerszym zasięgiem i zapewnianiem konsumentom jasnych, opartych na nauce informacji na temat bezpieczeństwa żywności. W tym roku kampania obejmuje 23 kraje, w porównaniu z 18 w 2024 roku, co stanowi istotny kamień milowy w realizacji jej kluczowego celu, jakim jest pomoc większej liczbie mieszkańców i mieszkanek Europy w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych.   

Wśród państw uczestniczących w kampanii w 2025 roku znalazły się Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Luksemburg, Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Hiszpania i Turcja.   

Większy zasięg, zmiana postaw: najważniejsze wnioski z 2024 roku 

W 2024 roku kampania Safe2Eat odnotowała rekordowy poziom skuteczności. Według badania Ipsos przeprowadzonego w grudniu, twórcom kampanii udało się dotrzeć do ponad 45% docelowych odbiorców w całej Europie, co stanowi prawdziwy przełom względem 19% odnotowanych w 2023 roku. Dzięki połączeniu komunikatów w mediach społecznościowych, współpracy z influencerami i ukierunkowanych inicjatyw medialnych, kampanii Safe2Eat udało się skutecznie dotrzeć do ponad 50 milionów mieszkańców i mieszkanek Europy, zwracając uwagę na kwestie dotyczące bezpieczeństwa żywności w codziennych wyborach. 

Kampania wpłynęła również na postawy konsumentów. Wyniki badania wykazały, że osoby, które zetknęły się z kampanią, częściej zwracały uwagę na bezpieczeństwo podczas zakupów żywności. Ponadto badacze zwrócili uwagę na mniejszy odsetek opinii, według których informacje na temat bezpieczeństwa żywności są zbyt techniczne lub złożone – respondenci twierdzili, że wiedzą więcej na temat zapobiegania zagrożeniom związanym z żywnością. 

Co nowego w kampanii w 2025 roku? 

Opierając się na zeszłorocznych osiągnięciach, w 2025 roku organizatorzy kampanii Safe2Eat mają na celu poszerzenie jej oddziaływania poprzez: 

  • Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, w tym pięć nowych krajów biorących udział w działaniach, zwiększanie zasięgu działań i zaangażowania w całej Europie.
  • Zwrócenie uwagi na kluczowe obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak rola nauki w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności, znaczenie czytelnego oznaczania produktów oraz korzyści płynące z ograniczenia marnowania żywności.
  • Zwiększenie dostępności informacji na temat bezpieczeństwa żywności dzięki nowym i łatwym do zrozumienia materiałom dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.

 

EFSA stawia na sukces w dłuższym ujęciu czasowym 

„Ze względu na fakt, że konsumenci w Europie stawiają czoła wielu wyzwaniom, dokonując codziennych wyborów żywnościowych, chcemy wyposażyć ich w wiedzę potrzebną do podejmowania świadomych decyzji” twierdzi dyrektor wykonawczy EFSA Bernhard Url. Kampania Safe2Eat stanowi pomost łączący naukę o bezpieczeństwie żywności i codzienne decyzje, dostarczając jasnych i praktycznych informacji, które budują zaufanie konsumentów. Dzięki rozszerzeniu zasięgu kampanii na dodatkowe kraje w 2025 roku stawiamy kolejny krok w kierunku zapewnienia wszystkim mieszkańcom i mieszkankom Europy dostępu do wiarygodnych, opartych na nauce wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności”. 

Weź udział w kampanii 

Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów kampanii w mediach społecznościowych, a w tym celu – do korzystania z hasztagu #Safe2EatEU. 

EFSA – podstawowe informacje  

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jest on źródłem bezstronnych i neutralnych informacji naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o podmiotach zarządzających ryzykiem, a także informuje o zagrożeniach związanych z łańcuchem żywnościowym.   

Urząd opracowuje analizy naukowe na potrzeby uchwalanych przepisów i rozporządzeń, które mają na celu ochronę europejskich konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością oraz współpracuje z partnerami krajowymi w celu zapewnienia spójności informacji na temat bezpieczeństwa żywności w Unii Europejskiej.