Zarząd Województwa Dolnośląskiego w dniu 3 marca 2025 r. podjął uchwałę nr 1656/VII/25 w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki 2025 r. – II nabór oraz powołania Komisji Konkursowej do oceny merytorycznej ofert.
Warunki realizacji zadań, kryteria oceny formalnej i merytorycznej zadań określa ogłoszenie konkursowe. Wprowadzono zmianę sposobu składania ofert. Zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem konkursowym.
Celem konkursu ofert jest wyłonienie i wsparcie projektów w zakresie turystyki wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Odbiorcami zadań są mieszkańcy województwa dolnośląskiego.
W ramach niniejszego konkursu Zarząd Województwa Dolnośląskiego przeznacza na realizację zadań z zakresu turystyki i krajoznawstwa łącznie 1.100.000,00 zł.
Termin składania ofert: 12.03.2025 – 02.04.2025r.
Termin realizacji zadania objętego konkursem 26.05.2025 r. – 31.12.2025r.
Adresatem konkursu są organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, które prowadzą działalność statutową związaną z realizacją zadania objętego konkursem t.j. turystyka i krajoznawstwo oraz których terenem działania jest Województwo Dolnośląskie.
ZADANIE I
#MOJEDOLNOŚLĄSKIE
Zadania, których celem jest definiowanie dolnośląskości poprzez poznanie, odkrywanie i eksplorowanie najbliższego otoczenia, jego dziedzictwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego. Działania, które przyczynią się do określania ważnych dla lokalnej społeczności elementów tożsamości – zarówno indywidualnej, jak i wspólnej. Działania, które pogłębią wiedzę uczestników o atrakcjach turystycznych w ich najbliższym otoczeniu, wpłyną na integrację i poczucie dumy mieszkańców. Zadania popularyzujące turystykę tematyczną, np.: turystykę filmową, astroturystykę, turystykę rowerową, turystykę aktywną, w tym w szczególności wodną, turystykę slow, turystykę kulturalną, turystykę kulinarną itp. wykorzystujące zasoby tras tematycznych, w szczególności opublikowanych na stronach: www.dolnyslask.travel, www.geoportal.dolnyslask.pl. Zadania podnoszące świadomość w obszarze bezpieczeństwa, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w kontekście turystyki, promujące postawy odpowiedzialności i troski o zasoby naturalne. Projekty mają odpowiadać na pytania: co jest moje, co jest mi bliskie, co mnie otacza? Co dziś tworzy Dolny Śląsk?
Forma zadań:
- Zadania, które podejmą temat tożsamości lokalnej i regionalnej z wykorzystaniem zasobów turystycznych regionu – walorów naturalnych, historycznych, kulturowych i rekreacyjnych. Dodatkowo skierowane do dzieci i młodzieży, wydarzenia i spotkania, kampanie społeczne i innego rodzaju projekty promujące turystykę jako sposób spędzania wolnego czasu, walory Dolnego Śląska, wzmacniające wizerunek marki regionu i skierowane w szczególności do Dolnoślązaków, w tym wydarzenia budujące markę atrakcji turystycznych skierowane do turystów.
- Wydarzenia turystyczne o charakterze regionalnym, konkursy, przeglądy, pokazy, rajdy, spływy, wędrówki, warsztaty, spacery tematyczne, działania edukacyjne itp.
- Kampanie społeczne, działania edukacyjne, warsztaty, szkolenia, spotkania, konferencje, wystąpienia, publikacje online poruszające tematy bezpiecznego i odpowiedzialnego podróżowania po Dolnym Śląsku.
ZADANIE II
ROZWÓJ BRANŻY TURYSTYCZNEJ
Zadania, które przyczynią się do profesjonalizacji pracowników branży turystycznej i podnoszenia jakości usług turystycznych. Zadania, których celem jest zawiązanie współpracy pomiędzy różnymi podmiotami działającymi w obszarze turystyki i wspólna promocja produktów turystycznych zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie lub działających w jednym obszarze tematycznym, w tym w szczególności działania wspierające powstawanie lub rozwój lokalnych organizacji turystycznych oraz marek turystycznych.
Forma zadań:
- Szkolenia i warsztaty podnoszące kompetencje pracowników branży turystycznej (np.: organizatorów turystyki, hotelarstwa, właścicieli obiektów/atrakcji turystycznych, gastronomii, transportu, urzędników i innych), które przyczynią się do podniesienia jakości usług turystycznych i będą zaprojektowane w odniesieniu do zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych branży.
- Przedsięwzięcia promocyjne oparte na współpracy kilku podmiotów branży turystycznej działających w jednym obszarze geograficznym lub tematycznym: tworzenie i tłumaczenie wspólnych materiałów promocyjnych, stron internetowych, druk i dystrybucja materiałów promocyjnych, tworzenie i tłumaczenie spotów reklamowych, dostosowywanie materiałów promocyjnych do odbioru przez osoby o szczególnych potrzebach, sesje zdjęciowe, sesje produktowe, organizacja festiwali podróżniczych i targów turystycznych.
ZADANIE III
SZLAKI TURYSTYCZNE
Zadania w zakresie wyznaczania nowych i renowacji istniejących szlaków turystycznych i tematycznych.
Forma zadań:
- Odnowienie oznaczeń szlaków i malowanie nowych, wymiana i montaż tabliczek, drogowskazów, montowanie map poglądowych itp. w celu poprawy bezpieczeństwa na szlakach turystycznych.
- Wyznaczania nowych tras turystycznych, m.in pieszych, rowerowych, konnych, kajakowych.
Przed podpisaniem umowy, oferent będzie zobowiązany do dostarczenia dokumentów potwierdzających uzgodnienie przebiegu szlaku z właścicielem terenu, przez który przebiega szlak i/lub uzgodnienia z właścicielami/zarządcami obiektów, na których znajdują się urządzenia informacyjne – w zależności od specyfiki zadania.
Więcej informacji:
https://umwd.dolnyslask.pl/turystyka/otwarte-konkursy-ofert/ogloszenia-konkursowe/konkursy-2025/